Titel: Historische perioden
Onderwerp: Het menselijk lichaam
Schooltype en leerjaar:
Lager onderwijs,
Vakgebied: geschiedenis, wereldorientatie
Uitvoering door:
Tijdsinvestering:
Opbrengst: Muurkrant
WebQuestmaker: Joëlle De Winne
Heeft u op- of aanmerkingen ter verbetering van deze WebQuest? Klik dan hier.
Trefwoorden:
Downloads:
Informatie verwerken en/of bewaren met behulp van media. Bv. een Powerpointpresentatie maken over een thema en dit in de gepaste map op de computer opslaan, een webquest uitvoeren…
De vijf historische periodes chronologisch situeren met aanduiding van al dan niet afgerond begin- en eindjaar en eventueel het scharniermoment aangeven (prehistorie van … tot ca 3800 v.Chr., oudheid tot ca 500, middeleeuwen tot ca 1500, nieuwe tijden en tot 1945, onze tijd).
Enkele historische feiten, personages, gebouwen, gebeurtenissen, toestanden …, uit de algemene geschiedenis (met nadruk op de geschiedenis van onze contreien binnen een Europese context) ordenen (chronologisch rangschikken en situeren) op een historische tijdsband met 5 historische periodes: prehistorie, oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijden en onze tijd.
Een aantal geschiedkundige feiten, personages, gebeurtenissen, toestanden, ontwikkelingen … in de juiste periode situeren: prehistorie, oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijden, onze tijd.
Eenvoudige relaties leggen tussen geschiedkundige feiten, gebeurtenissen, toestanden, ontwikkelingen …
De leerlingen kunnen op een systematische wijze verschillende informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken.
Op een systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken.
Lessen, taken en opdrachten, plannen en organiseren. Eigen leerproces controleren en bijsturen.